Otázka: Proč je metoda PPR tak znevažovaná? Poslední dobou se zamýšlím nad otázkami etického \"nepočetí\" dítěte. A teď tedy to, co mě zaráží. Proč metoda \"přirozeného plánování rodičovství\" (dále jen PPR), která je založená na pozorování cyklu ženy, proč navzdory tomu, jak se dovídám z křesťanských zdrojů,je snadná, etická, žena do sebe necpe léky, její spolehlivost je srovnatelná s horm. ant., proč navzdory všem těmto \"superlativům\" je natolik opovrhovaná \"ateistickými\" lékaři? Proč všichni gynekologové \"z lidu\" ji kritizují pro její zastaralost, nespolehlivost,...? Moje mamka si metodu PPR vychvaluje, tvrdí, že je stoprocentně spolehlivá, což jako mamce věřím. Na druhé straně se ale setkávám až s agresí a výsměchem některých gynekologů, sotva před nimi zmíníte PPR. Horm. ant. z etických důvodů neuznávám, ale agrese a opovrhování PPR \"světa\" mě již unavuje, a je mi z toho smutno. A navíc vl. zkušenosti nemám. Tak kde je problém? Děkuji za odpověď a přeji krásné dny. 16.6.2014 12:51
Wivi, 21 let
Odpověď:
Milá Wivi, proč jsou metody PPR vysmívané, zneuctěné, opovrhované? Mám za to, že ze čtyř důvodů:
a) Lékaři se o nich většinou ve škole neučí a když, tak jen o kalendářní, která byla první a její spolehlivost nebyla moc veliká.
b) Na metodách PPR se nedá vydělat, ale hormonální antikoncepce přináší obrovské zisky - firmám i doktorům.
c) Všeobecná neúcta k životu. Společnost, ve které žijeme, pokládá dítě často až za nadbytečné, velikou zátěž a preferuje pouze užít si - sex za každou cenu a bez odpovědnosti. Potraty musí mít na lékaře, kteří je provádí, jistě velice negativní vliv - otupují jim svědomí.
d) Často jsou proti PPR předsudky i ze strany věřících lidí. To znamená, že ani věřící lidé nevydávají pořádné svědectví o PPR.
Pokud máš maminku a tatínka, kteří jsou s PPR spokojeni, chval Pána Boha. Jsou krásným příkladem, že církev je Boží a její učení není moralizování, ale pomoc člověku, aby žil kvalitně. Nenech se odradit agresí, ale uč se inteligentně o PPR hovořit. Mnoho krásného materiálu najdeš na: http://teologietela.paulinky.cz/ a na https://tob.signaly.cz/rubrika/antikoncepce-a-prirozene-planovani-rodicovstvi
Jan Balík
Otázka: Proč rozvedený křesťan nesmí chodit ke svatému přijímání? Přemýšlím nad tímto už déle a nechápu, co je na tom \"špatnýho\" Proč křesťan, který se rozvede, nesmí chodit ke sv. přijímání? Proč si nemůže najít nějakého jiného partnera? To musí žít do konce svého života sám? (samozřejmě mám na mysli střední věk, ne stáří, kdy člověk umře a jeho partner zůstane sám, to už je něco jinýho) Děkuji za vysvětlení :) 16.6.2014 12:48
Johanka, 16 let
Odpověď:
Manželství, jak o něm hovoří Ježíš, je rozhodnutí spojit svůj život s druhým, a to na celý život - až do smrti (např. Mt 5,31; 19,6; Mk 10,9; Lk 16,18). Rozvod je tedy vždy provinění proti slibu, který si snoubenci navzájem dali a to před Bohem. Manželství je uzavíráno na celý život. Muž i žena po své svatbě mají po celý život budovat svou lásku. Jsou za její prohlubování odpovědní. Pokud se tedy někdo rozvede, (často jen z citových důvodů) někdy protože se manželství proměnilo v takové vzájemné boje, že nebylo možné další soužití, manželství přesto před Bohem trvá dále. Když se lidé, kteří svou oboustrannou vinou došli až tak daleko, že se nenávidí a nemohou spolu žít, rozvedou, pak je třeba, aby už nikoho nehledali. Pokud nehledají, plní závazky k dětem a svým životem konají pokání za porušení slibu, mohou samozřejmě ke svátostem. Ale když si najdou dalšího partnera, nemohou s ním vstoupit do druhého manželství - tedy civilně ano, ale ne před Bohem v kostele. Proto je tento jejich druhý sňatek neplatný před Bohem a oni žijí neustále v rozporu s Božím řádem. Tedy pak nemohou ke svátostem. Nemohu se přece zpovídat z hříchu, pak jít domů a v hříchu pokračovat jako by se nic nedělo. Pochopitelně, i takoví mají chodit do kostela, vést své děti k víře, modlit se, číst Písmo, ale nemohou ke svátostem. Je to bolestné, viď? Musím říci, že je. Proto je tak důležité se na manželství velice dobře připravovat. Pokud se rozvedli Tvoji rodiče, je třeba jim postupně odpustit a sama se vyvarovat podobných životních osudů. Poznámka: Je jedna možnost, jak se manželé, kteří žijí v neplatném manželství a mají spolu děti a nemohou se kvůli nim rozejít, a chtějí ke svátostem, mohou zachovat. Když slíbí, že se budou k sobě chovat jako bratr a sestra, pak je možné, aby ke svátostem přistupovali. Toho jsou ale většinou schopni pouze lidé starší.
Jan Balík
Otázka: Je jóga hřích? Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je jóga hřích? 16.6.2014 12:20
Jana, 16 let
Odpověď:
Milá Jano, jóga hřích pochopitelně není. To ale neznamená, že je bezproblémová. Proč? Vznikla v prostředí, které nezná Krista. Z toho důvodu je ze začátku zajímavým cvičením, ale postupně uvádí do duchovní cesty, která vychází z úplně jiného pohledu na člověka, svět a Boha než jaký vyplývá z Bible a z toho, co nám řekl Ježíš Kristus. Proto je třeba jogínská cvičení (např. jako fyzioterapii) přijímat s velikou opatrností. Jakmile cvičitel začne kromě cviků vtahovat do komentářů a do svých proslovů nějaké názory na svět a člověka, pak je lépe taková cvičení ukončit. Řeknu to sice velice zjednodušeně, ale rozdíl v pohledu je asi tento: jóga počítá s tím, že zlo je ve své podstatě soustředěnost člověka na tělo a hmotný svět. Veškeré duchovní úsilí člověka tedy vede k překonání tělesnosti a ke spojení se s božstvem. Člověk sám svou silou pracuje na tomto konečném spojení. Člověk se soustřeďuje na sebe a svou cestu růstu. Křesťanství ukazuje nutnost spojit svůj život s Bohem a dosáhnout harmonii těla a duše, a to tím, že se člověk otevře nabídne ze strany Boha a přijme Boží sílu (milost ve křtu a svátostech), se kterou pak spolupracuje. Zlo je odmítnutí Boží lásky. Veškeré duchovní snahy (např. modlitba, ztišení) tedy vedou k dialogu s Bohem. Člověk se soustřeďuje na vztah s Bohem, který se musí projevit na vztahu lásky k druhým lidem.
Jan Balík
Otázka: Proč Bůh dopouští bolest a smrt? Mám kolem sebe ve třídě kamarády (nevěřící) a vždycky se zastávám víry a přesvědčuju je, že Bůh opravdu existuje, jenže pak se zeptají, proč tedy dopouští tolik bolesti na světě, proč malé děti umírají a podobně a jÁ jsem doslova v háji, protože nevím co odpovědět... 16.6.2014 12:13
Hanka, 15 let
Odpověď:
Proč je bolest na zemi a proč trpí nevinní (např. děti)? Na to je jediná odpověď víry: nejnevinnější byl sám Ježíš a ten smrt na kříži, bolest a utrpení přijal dobrovolně z lásky, aby dal všemu lidskému utrpení smysl. S Ježíšem se může každý trpící sjednotit - prostě si říci: moje bolest je i Tvoje, Ježíši. Bůh otec milovat nejvíce Ježíše a přesto byla jeho vůle, aby Ježíš jako člověk byl umučený a umřel. Je to tajemství velikosti Boží lásky. Avšak v Ježíšově smrti nacházíme ještě jeden rozměr a objev. Smrtí lidský život nekončí, ale začíná se nová etapa - věčnost. Ježíšovo zmrtvýchvstání je pro nás lidi nadějí, že i my budeme po své smrti žít v přátelství s Bohem. Utrpení je pro lidi temné a tajemné, ale ve víře v Ježíše nalézáme odpověď. Proto i mnoho svatých volilo raději smrt a život věčný s Bohem, než si zachránit život, ale za cenu zrady Boha.
Jak toto vysvětit spolužákům? Vede snad jen jedna cesta: nenechat se odradit neúspěchem a vyprávět jim o Ježíšovi a jeho smrti a zmrtvýchvstání. Prostě jen vyprávět Ježíšův příběh a zdůrazňovat, že jeho smrt byla opravdovou láskou, kterou Ježíš milovat nás lidi.
Když bychom hovořili o zlu ve světě např. válkách, pak lze použít i tuto myšlenku: Bůh touží po tom, aby se lidé měli rádi, odpouštěli si, byli k sobě tolerantní - tedy, aby žili v míru. Ale lidé často vůli Boží přestupují a dělají druhým zlo, tak vnikají hádky, nepřátelství i války. Mnoho utrpení ve světě je tedy důsledkem toho, že lidé neberou Boha vážně a slouží svému egoismu.
Jan Balík
Otázka: Proč je potřeba církev a kostel? Jak se dá vysvětlit někomu kdo věří v Boha, ale nepotřebuje k tomu kostel ani církev proč je dobré žít v těchto společenstvích. Děkuji 16.6.2014 12:08
123, 17 let
Odpověď:
Proč je třeba církev a kostel? Třeba takto: můžeš se sám pokřtít? Nemůžeš. Potřebuješ k tomu druhého člověka. Aha! Pán Ježíš tedy křest přikázal, ale už v tom samém je jasně zakódované, že si člověk nevystačí sám. Pán Ježíš ale také hovoří o své církvi - o společenství lidí, kteří jsou jeho přáteli. Potřebujeme lidskou rodinu? Ano. Když ji nemáme, trpíme tím. A tak i věřící, když nemá vztahy s dalšími věřícími, tím trpí; je sám a člověk potřebuje druhé. Každá dobrá lidská rodina má své radosti i bolesti, své zvyklosti a také své krásné, ale i stinné stránky. Taková je i církev. Není složena z dokonalých andělů, ale z lidí, kteří se snaží Ježíše následovat, ale nejsou dokonalí. Takže i církev má krásné, ale i stinné stránky; radosti i bolesti; ne každý člen se povede. Hříšnost lidí v církvi je často kamenem úrazu, proč někdo nechce církev přijmout. Třena se někdo setká s knězem, který je necitlivý a něčím nás naštve nebo nějaká babička řekne mladé rodině pár ostrých slov o jejich řvoucím dítěti během mše, a postižený odchází ne jen zarmoucen, ale i naštván na celou církev. Takový čověk si nevšimne, že vidí jeden osobní problém a na základě své zkušenosti zevšeobecňuje, ale přeci církev netvoří jen jeden kněz, který nejednal možná citlivě, či jedna nervózní babička. A ještě jedna důležitá poznámka: církev je ve světě prostorem, ve kterém k nám promlouvá Bůh, proto v církvi snáze nalézáme cestu a pravdu, orientaci. Kdo něvěří, ať si přečte encykliky ze začátku 20. století. Papež psal o komunismu a nacismu, ukazoval prorocky na nepravdy v těchto blížících se totalitách a lidé byli hluší. A je to i dnes. Kdo je ve světě na straně života, krásy a čistoty lidské lásky, spravedlnosti, míru? Ježíšova církev, i když se jí za to mnozí smějí.
A kostely? Jsou místem, kde se setkává společenství věřících na modlitbu. Vlastně takové kostely, jaké máme ve své podstatě nepotřebujeme, ale nějaký vhodný prostor ano. V dějinách se lidé snažili pro Boha stavět krásné umělecké stavby. Dnes se nám zdají možná moc honosné. Ale je to dědictví naší rodiny. Ono by asi bylo dosti divné, kdybychom slavili mši v nějaké neupravené, špinavé místnosti nebo se setkávali třeba v kině. Pochopitelně by to šlo, ale za normálních okolností, se snažíme, abychom žili kulturně. Těžko bude baletní soubor tančit Labutí jezero ve skladu starého papíru. Sice by to tam možná také někdy šlo, ale je normální, že se takové krásné dílo tančí v pěkném divadle.
Jan Balík
Otázka: K čemu jsou řádové sestry? Ahoj, chtěla bych se zeptat, k čemu jsou řádové sestry? Chápu poslání knězů, ale k čemu sestry? 16.6.2014 12:04
katka, 13 let
Odpověď:
Od prvních dob křesťanství někteří lidé vnímali, že je Ježíš volá k tomu, aby se vzdali běžného života (včetně vlastní rodiny) a svůj život prožívali jako radikální odpověď na Boží lásku svojí lidskou láskou. Tomu se říká, že zasvětili svůj život Bohu. Jsou to lidé, kteří nalezli jiný rozměr lásky než jak je mezi lidmi obvyklé. Kněz či řeholnice tedy na prvním místě prožívají svůj život jako odpověď na lásku Boží. Jsou tedy zamilováni do Boha. Proto je jejich úkolem být s Bohem - modlit se. Zároveň jsou ale Ježíšovi plně k dispozici. To je důvod, že mnozí z nich pracují pro druhé lidi (např. mnoho řeholníků jsou učitelé, zdravotní sestry, učí náboženství).
Kněz tedy není na prvním místě nějakým úředníkem, manažerem, správcem farnosti či obřadníkem, ale především je jeho posláním být duchovním člověkem, modlit se a lidi vést k Bohu. Řeholnice nebo muž řeholník, který není kněz, je též především tím, kdo žije svůj život jako zamilování do Krista a pak teprve také něco vykonává jako své lidské poslání.
Jan Balík
Otázka: Je film "Šifra mistra Leonarda" špatný? Ahoj redakce :) Chtěla bych se zeptat na váš názor a názor církve na film Šifra mistra Leonarda. Je na tom filmu něco špatného? Předem dík :) 16.6.2014 12:00
M., 18 let
Odpověď:
Milá M., názor církve? Oficielní neexistuje, protože církev počítá s tím, že máme rozum a umíme ho používat. Obecně se dá o tomto filmu říci, že je tam děj vymyšlený, používají se tam historické omyly a nepravdy a vše se tváří jako skutečnost. V tom je trochu problém, protože mnoho lidí si nedá práci, aby zjistilo opravdové historické zkutečnosti a prostě si řeknou: bylo to ve filmu, tak je to pravda. Ale takového myšlení (nebo spíše nemyšlení), je obecně nebezpečné. Uvěříme snadno i hloupostem, protože dostatečně nepoužíváme kritický rozum = nezjišťujeme si, zda to, co se nám předkládá, odpovídá realitě, a je tedy důvěryhodné.
Jan Balík
Otázka: Proč je špatně nepřát někomu víc než mám já? Pěkný večer, pane faráři mohla bych se prosím zeptat, jak je to s tím, když druhému přeju jen do té míry kolik mám já, a víc ne? Vždyť je to přeci ve shodě s přikázáním: \"Miluj bližního svého jako sebe samého.\" Třeba když se jednalo o zaměstnání v knihovně a měl ho dostat můj známý (ještě ho neměl), tak jsem mu to moc nepřála, aby to vyšlo, protože já se nemůžu uchytit, a on by se měl mít lépe než já? Ale teď, když se tam dostal, tak jsem za to na druhou stranu ráda, a chci, aby se mu tam líbilo. Proč je špatné druhému nepřát víc než mám já? Vždyť se o této věci ani Kristus nikde nezmiňuje - o závist ani dychtivost přeci nejde, když ten dotyčný \"toho\" ještě nedosáhl... Díky moc za odpověď :) 16.6.2014 11:57
Maruška, 15 let
Odpověď:
Milá Maruško, Pán Ježíš nás učí lásce, která druhým přeje dobro. To, co popisuješ, jsou naše běžné lidské myšlenky (sobecké, moc lidsky vypočítavé), které nemají moc smysl. Moje rada je toto: jakmile tě napadnou takové myšlenky, v duchu říci střelnou modlitbu: Bože, žehnej mu, žehnej jí. A je to. Co je pro druhého dobré, co je pro něj vůle Boží, to nakonec nevíme, ale žehnat (svolávat na druhého Boží dobro), to dělat máme. Nakonec nás to osvobodí od nejrůznější nelásky, závisti atd. Přát dobro druhému, to je především mu přát spásu, nebe. A zde na zemi přát mu vše to, co mu ke spáse pomůže.
A ještě poznámečku. Přát někomu jen do té míry, kolik mám já? To je trochu sobecké. Pán Ježíš nás učí: "Blaženější je dávat než dostávat. Dejte a bude vám dáno!" Můžeme to říci i takto: Přejte a bude vám přáno. Kdo přeje druhým, tomu přeje i Bůh.
Jan Balík
Otázka: Jak se stavět ke křtům CD, knih, zvířat, k desateru pravidel apod.? Milá redakce, mohla bych se Vás prosím zeptat, co si myslíte o tom, když jsou nějaké křty knih, CD, zvířat v ZOO a tak? Vždyť by se měli křtít věřící lidé - nejsou ty křty knih a tak proti cirkvi? - nebo jak to vyjádřit... :) a ještě co si myslíte o tom, když je třeba někde např. na nějaké akci desatero jak se treba chovat nebo desatero naší třídy a takhle. Nevadi to, kdyz se to pouzije v tomto smyslu? Mne osobne to pripada trosku divne. Moc dekuji a do redakce preji krasny den a za Vasi praci dekuji! :) 16.6.2014 11:52
Ana, 14 let
Odpověď:
Milá Ano, křest knížky je takový termín, který označuje slavnostní prezentaci knížky. myslím si, že to není nic proti víře ani proti církvi. A s tím desaterem to také není nic špatného. V obojím případě používáme původní termíny v přenesené podobě.
Protože jsme křesťané, tak je asi vhodné zbytečně tyto termíny nepoužívat právě proto, abychom dávali najevo, že znamenají ve skutečnosti něco mnohem, mnohem důležitějšího.
Desatero? Proč nedělat pravidel více. :)) A se křtem? Já osobně, když nějakou knížku dávám na trh, nepoužívám slova křest, ale vždy hovořím o prezentaci.
Jan Balík
Otázka: Hormonální antikoncepce a svaté přijímání Může žena, která bere hormonální antikoncepci, chodit k svatému přijímání? 16.6.2014 11:32
anett, 20 let
Odpověď:
Milá anett,
Tvoje otázka je důležitá, ale zároveň i složitá. Snad budu srozumitelný. Hormonální antikoncepce (jako každá další - přerušovaná soulož a kondom) je vážným (těžkým) hříchem proti manželské lásce - tedy proti 6. přikázání. O hormonální antikoncepci víme, že je u ní možnost i toho, že se jejím působením oplodněné vajíčko (tedy už embryo - nový život) neuhnízdí v děloze matky a tedy dojde vlastně k nevědomému usmrcení života. Proto je třeba počítat i s tím, že hormonální antikoncepce je také proti 5. přikázání.
(Nitroděložní tělisko a pilulka po styku mají přímo jako cíl usmrcení nově se rozvíjecího života. Jsou také proti 5. i 6.)
Z toho, co jsem řekl, vyplývá, že žena, která bere hormonální antikoncepci, by k svatému přijímání chodit neměla. Proč? Žije ve vážném rozporu s Bohem a s řádem, který Bůh vložil do člověka - jedná proti 6. i 5. přikázání ve vážné věci.
Co má žena, která bere hormonální antikoncepce, dělat?
Pokud je to jen trochu možné, měla by se svým manželem hovořit, studovat, modlit se a změnit postoj a přestat ji užívat. Je velice důležité si uvědomovat, že se jedná nejen o její, ale stejně tak o manželovu záležitost. Manžel hřeší stejně vážně!!! Ani on nemůže ke svatému přijímání.
Mají-li takoví manželé dobrou vůli (například oba dva uvěřili v Ježíše a připravují se jako dospělí na křest a tedy poznávají Ježíše a jeho lásku), snažil bych se jim vysvětlit Boží záměr s lidskou láskou a doporučil bych jim naučit se kvalitně metody přirozeného plánování rodičovství a žít podle nich (s periodickou zdrženlivostí). Pokud by manželé odmítli změnit svoji špatnou praxi, pak by nešlo, aby chodili k přijímání.
Co když bude žena rozhodnuta, že přestane hormonální antikoncepci užívat, a muž ji v tom bude bránit a za každou cenu bude proti? Musím říci, že to by byla veliká obtíž. Žena by musela dělat vše proto, aby ji přestala brát. Avšak mohu říci, že jsem se ve svém kněžském životě s takovým tvrdým případem nesetkal. Spíše je mužům úplně jedno, jakou antikoncepci žena užívá. Často řekne muž své manželce: dělej, jak chceš, ale dítě nechci! Taková žena pak bude mít možnost zvolit jinou antikoncepci, která nebude alespoň s rizikem zabití klíčícího života. Bude to stále špatné a složité, ale aspoň nebude riziko usmrcení embrya. Udělala alespoň něco. Bůh jistě vidí její dobrou snahu. Taková žena se bude za svého manžela modlit, snažit se ho mít více ráda a to tak, aby si toho všiml. Třeba s Boží pomocí dojde i manžel k tomu, že změní své názory a postoje a společně přijmou život s periodickou zdrženlivostí, která vede k skutečně hluboké lásce. Někdy se stane, že i v takovémto manželství dojde k proměně. To je pak krásné a povzbuzující. Takoví lidé pak mohou začít prožívat svoji lásku úplně nově.
Dost často jsou v těchto otázkách lidé i kněží velice benevolentní. Ale nezáleží na našem názoru, ale na tom, jak celou záležitost vidí Bůh, o kterém věříme, že hovoří i ve své církvi - především ústy papeže. Proto je třeba nazvat hřích hříchem, obrátit se, žádat Boha o odpuštění a o sílu. Jen takto se nakonec dospěje k tomu, co je v Božích očích správné a dobré a co uvádí do hlubokých rozměrů lidské lásky. Kdo se obrátit nechce a setrvává ve svém hříchu, ten není připraven na to, aby Boží lásku a odpuštění přijal. Proto někteří lidé nemohou do doby, než se změní ve svém srdci, přistupovat k svátosti smíření a svatému přijímání.
Bolesté v takovýchto otázkách bývá to, že lidé mají své názory a nedají si námahu s tím, aby pochopili to, co říká Ježíš ve své církvi. Prostě se uzavřou ve svých názorech a dál nestudují. A materiálů je hodně: doporučuji: