Otázka: Proč jsme my křesťané tak omezení a nic nemůžeme, když jde o sexualitu? Ahoj, poslední dobou řeším pár takových „zvláštních“ témat a nevím si s tím rady. Nerada bych ale slyšela, v tomto případě viděla a četla :D, že to tak prostě je a hotovo. To podle mě není dostatečná odpověď, když už, tak by to mělo mít i normální důvod. Takže - poslední dobou mi přijde, že my křesťané jsme strašně omezení. Nemůžeme tohle a tamto, jakmile něco uděláme, hned je to hřích, atd. Např. proč bysme si nemohli občas přečíst takový ty věci, který se stejně týkají života (myslím tím třeba věci o sexu a tak), proč by se neměly \"vyhledávat\" filmy, kde je i tato tématika - zase když se to vezme, v současné době je to v každém filmu i normálním slušným, aspoň naznačený či záběr. To bysme pak nemohli koukat na nic. „Zkouknout“ lidské tělo tak, jak ho Bůh stvořil, atd. Vždyť to k životu stejně patří, ve škole se o tom stejně učí, tak proč bysme měli být omezení a hlídat se, aby jsme náhodou něco neporušili. Nevím, proč mě napadá zrovna toto. Mám takovou krizi, jak víry, tak osobní, chybí mi má láska(bohužel už bývalá), čímž nechci říct, že bych chtěla to něco víc dělat! To vůbec ne!! Na to mám rozum a svoje zásady. Jen na základě pár článků na téma „křesťan a sexualita“ mě to donutilo k zamyšlení proč... 16.6.2014 13:10
anonymka, 15 let
Odpověď:
Milá tazatelko, velice rád Ti na Tvou otázku nabízím pár myšlenek, které mohou rozuzlit Tvoje obtíže
Pravá víra v Ježíše Krista je velice rozumná. Když začneš pročítat Katechismus, zjistíš, že je to tak. Katechismus totiž shrnuje základní evangelijní poselství a zároveň ho podává uceleně a rozumově uchopitelně. Kdo si myslí, že víra a rozum se rozchází, ten je ve velikém omylu. Naopak. Je to sám Bůh, který stvořil lidský rozum a dal mu velikou schopnost poznávat pravdu. Proto Církev v dějinách lidstva vždy vysoce cenila rozum a bránila rozum před různými filosofiemi, které lidský rozum umenšovaly (např. směry, které tvrdí, že rozum může promýšlet jen to, co je viditelné).
Pokud se Ti tedy zdá, že jako věřící stále něco jen nesmíme, ptej se proč, otevři Katechismus a studuj. Určitě najdeš důvody, racionální, proč to či ono církev tvrdí. Kdyby totiž někdo něco zakazoval ve jménu víry, co by bylo nerozumné, pak už nejde o víru církve, ale o pověru či víru ustrnulou v osobních představách.
A nyní zcela konkrétně k lidskému tělu.
Stvořil ho Bůh, je tedy dobré. Ježíš se stal člověkem - měl mužské tělo. Naše lidské tělo je určeno ke zmrtvýchvstání a k životu v nebi. Křesťanství je tedy náboženství, které si váží těla.
Tak proč jsou s lidským tělem a sexualitou stále takové obtíže?
Možná, že stále některým lidem nedochází, že tělo je darem Božím, že vše tělesné (i sex) je svým způsobem odlesk Boží lásky, a tak se lidského těla tak nějak bojí.
Ale možná, že je to způsobeno ještě něčím jiným. Lidskou zkušeností. Bible nám totiž jasně ukazuje a zkušenost to potvrzuje, že člověk po prvním hříchu je nakloněn k hříchu, že se v něm probudila síla - žádostivost (= zvrhlá touha; určitá vnitřní síla, která člověka pobádá, aby jednal proti svému rozumu, proti dobru, aby si sobecky přivlastňoval druhé osoby /např. cizí manželku/, majetek druhých). Pokud takové síle člověk povolí, jedná nejen nerozumně, ale škodlivě, stává se postupně otrokem svých nálad, vášní. Svatý Pavel hovoří o boji mezi tělem a duchem a tvrdí, že je na člověku, aby v něm zvítězil duch, což u křesťana znamená Duch svatý a jeho síla. Jedná se o jakousi harmonizaci lidského života.
Proto řečtí filosofové, kteří užívali dobře svůj rozum (nebyli to křesťané) hovořili o 4 základních ctnostech – návicích: moudrost, mírnost, statečnost a spravedlnost.
Užívat svého těla i těla druhého moudře = ve shodě se svou životní situací (dívka, snoubenka, manželka, lékařka); mírně = ne zbytečně, ne pouze za účelem uspokojit zvědavost (která je stejně nekonečná), ale pouze tak, jak je třeba; statečnost = dokázat ovládat svoje vnitřní touhy, často svádějící k nemoudrému a nemírnému jednání; spravedlivě = nezneužívat druhého, ale jeho těla si vážit, ctít a zachovávat intimitu osoby druhého člověka.
Když to tak uvážíme, jedná se o jakousi ekologii srdce člověka. Nenechat se strhnout k jednání, které nakonec zneužívá Božího daru ve jménu sobectví.
Když se vrátíme k lidskému tělu (včetně sexu), je zřejmé, že zde je člověk obzvláště křehký a velice snadno se poddává žádostivosti. Využívají toho tvůrci reklam, filmů, fotografové – vystavují lidské tělo a sex ne proto, aby ukázali Boží krásu, ale spíše proto, aby v lidech (zvláště v mužích) povzbuzovali žádostivost. Proto je v této oblasti důležité nalézt správnou míru. A to není snadné.
Z řečeného tedy jasně vyplývá, že není hříchem pohled na nahotu, ale žádostivost – pokud s ní člověk víceméně souhlasí.
Říká se, že střežit své oko a srdce je úkolem na celý život. A je pravdou, že je lepší si uchovat srdce čisté, než ho znečistit a pak dělat ekologické akce na jeho očistu. Proto dospělí radívají mladým více zdrženlivosti.
(O tomto tématu se velice pěkně pojednává v Katechismu v 9. a 10. přikázání.)
Jan Balík
Otázka: Styděla jsem se při zpovědi. Bylo mi odpuštěno? Zhruba před prázdninami jsem se rozešla se svým klukem. Byl to dobrý vztah, bohužel na mne neměl kvůli fotbalu žádný čas. Ovšem jsem s ním zašla až moc daleko. Došlo k prstění, orálnímu sexu, ošahávání. Byla jsem s tím samozřejmě u zpovědi a strašně moc lituju toho, že jsem se takhle snížila. Nejradši bych to vymazala ze své historie!! Chci se zeptat jestli se stačilo přiznat jen k tomu osahávání a oralnímu sexu a pak říct atd.? Styděla jsem se vyjmenovávat úplně všechno a teď se bojím, že mi nebude to prstění např. odpuštěno.
Děkuji předem,
Kači. 16.6.2014 13:01
Kači, 18 let
Odpověď:
Milá Kači, to, co jsi prožila, bylo jistě špatně. Pokud jsi to vyznala i bez podrobností ve zpovědi a předložila tak Pánu, jistě Ti odpustil. Ježíš je milosrdný a rád odpouští a tak nám dává novou sílu k správnému životu. Ve zpovědi nemusíme říkat podrobnosti a detaily našich hříchů. Avšak i když nám Bůh odpustí, nevymaže nám naše hříchy z paměti. Co tedy dělat? Když Tě kdykoliv napadne, jaké hříchy že jsi udělala, ihned v duchu řekni: Pane Ježíši, děkuji, že jsi mi odpustil. A prosím Tě, dej mi svou posilu, abych měla v příštím vztahu sílu žít správně. Svatý Petr také zhřešil, litoval a dokázal být pak naplno oddán Pánu až do konce života. Tak hodně síly.
Jan Balík
Otázka: Vylučuje Bible existenci mimozemských civilizací? Chtěla jsem se zeptat, jestli Bible nějakým způsobem vylučuje existenci mimozemských civilizací..? A pokud ano, jak se dají vysvětlit jevy jako např. kruhy v obilí, které jak víme, nemohly vzniknout rukou člověka ???Jaký je Váš názor na tyhle věci?? 16.6.2014 12:57
Monika, 15 let
Odpověď:
Bible nemluví o vesmíru tak jak my, lidé v té době neměli tak dokonalé technické možnosti poznání kosmu. Logicky se tedy nevyjadřuje ani k možné existenci mimozemských civilizací. Církev věří, že Boží cesta spásy se vztahuje na celé stvoření. Například se modlíme, že Boha chválí celý vesmír (a jsou-li mimozemské civilizace, pak i ony chválí Stvořitele). Moc pěkně uchopil toto téma ve sci-fi literatuře spisovatel C.S. Lewis v Kosmické trilogii (http://www.ikarmel.cz/kniha/Kosmicka-trilogie-III_ND004.html, http://www.ikarmel.cz/kniha/Kosmicka-trilogie-II_ND003.html, http://www.ikarmel.cz/kniha/Kosmicka-trilogie-I_ND002.html), I když se začteš (a není to úplně jednoduché čtení), pamatuj, že jde jen o literární vyjádření, ne o nezměnitelnou pravdu. Mnohé „zázračné“ jevy jsou fantaskními podvody. Připouštím, že ne vše se dá vysvětlit, ale v mnoha případech jde o cílenou mystifikaci ať už jednotlivců, nebo mediálníé hledání senzací... Je mnoh věcí v příriodě, které pouze pozorujeme a neumíme najít logické rozumné vysvětlení. Ale proto ještě nemusím věřit na síly z kosmu. Jak by asi vnímali před 150 lety to, co je dnes běžné (tj. telefonování mobilem, internet, apod.)? I v přírodě je vývoj, který my, lidé, nejsme schopni plně postihnout. Známe dokonce přímé zásahy Boží do života lidí (mluvíme o zázracích nadpřirozeného řádu), za které Boha chválíme a děkujeme Mu. Před nevysvětlitelným uzdravením lékařská věda jen zůstane stát a říká: Tady se stal zázrak! Nebo když se někdo osobně setká s Pannou Marií či Pánem Ježíšem, mnoho lidí se tím přivede k obrácení. Nevylučuji tedy, že některé skutečnosti přesahují naše schopnosti poznat, rozlišit a pochopit, ale především musím s opatrností a prozíravou moudrostí umět rozlišit, co za danou skutečností je. Nakonec i Zlý duch může některé věci působit, aby nás od Ježíše odvedl. Na závěr doporučuji odpovědět si na pár otázek: Kdo je pro mne Bůh? Věřím, že Ježíš pro mne žil, zemřel a vstal z mrtvých? Snažím se milovat Ježíše z celého srdce? Jsem ochotna mu věřit, i když ne všechno chápu? Co dělám, abych ukázala, že Bůh dělá i skrze mne dobro ve světě? Když si na tyto otázky odpovíš a celým srdcem se mu odevzdáš, uvidíš, jak najednou „zajímavé a palčivé otázky“ po paranormálních jevech (jak se souhrnně tyto skutečnosti nazývají) jsou naprosto vedlejší a nezajímavé.
Vít Zatloukal
Otázka: Je homosexualita hřích? Někde jsem slyšela, že homosexualita je hřích. Co je na tom pravdy? 16.6.2014 12:54
Danny, 14 let
Odpověď:
Ahoj Danny, při odpovědi na tvoji otázku vycházím z knížky Christophera Westa "Dobrá zpráva o sexu a manželství" (jedná se o knihu "Teologie těla pro začátečníky" - od téhož autora - rozvedenou do podoby otázek a odpovědí). Pokud by ses chtěl o tématu (homo)sexuality v Božím plánu dozvědět víc, můžu ti obě uvedené knížky doporučit.
Teď vybírám z první zmíněné: "Církev moudře rozlišuje mezi homosexuálními SKLONY a homosexuálním JEDNÁNÍM. Málokdo (pokud vůbec někdo) z těch, kdo se považují za homosexuály, by řekl, že si to ZVOLIL. Jestliže tedy přitažlivost ke stejnému pohlaví není svobodně zvolená, není sama o sobě hříchem. To ale neznamená, že je správné podle ní jednat. Není v tom nic nelogického. Alkoholici mají přehnaně velkou touhu pít. Ti, kdo se přejídají, mají přehnaně velkou touhu jíst. Tyto touhy samy o sobě nejsou hříšné, ale přesto není podle nich dobré jednat. ... Je také zavádějící tvrdit, že podle toho, co církev učí, je "v pořádku být gay". Říct o něčem, že to samo o sobě není hřích, ještě neznamená, že je to "v pořádku". To by mohlo vést k nesprávnému závěru, že homosexuální přitažlivost je morálně neutrální nebo dokonce dobrá. Ale tato přitažlivost nemůže být neutrální, tím méně dobrá, protože je zaměřená k něčemu, co je samo o sobě špatné - homosexuálnímu jednání. ... Této přitažlivosti říkáme ŽÁDOSTIVOST. Je následkem hříchu, svádí nás ke hříchu, ale sama o sobě není hřích. Není ale ani "v pořádku". Jsme povoláni k tomu, abychom ji překonávali - ať už se projevuje jako přitažlivost ke stejnému pohlaví, pokřivená přitažlivost k opačnému pohlaví nebo příliš přehnaná touha po jídle nebo alkoholu..."
redakce IN!
Otázka: Proč je metoda PPR tak znevažovaná? Poslední dobou se zamýšlím nad otázkami etického \"nepočetí\" dítěte. A teď tedy to, co mě zaráží. Proč metoda \"přirozeného plánování rodičovství\" (dále jen PPR), která je založená na pozorování cyklu ženy, proč navzdory tomu, jak se dovídám z křesťanských zdrojů,je snadná, etická, žena do sebe necpe léky, její spolehlivost je srovnatelná s horm. ant., proč navzdory všem těmto \"superlativům\" je natolik opovrhovaná \"ateistickými\" lékaři? Proč všichni gynekologové \"z lidu\" ji kritizují pro její zastaralost, nespolehlivost,...? Moje mamka si metodu PPR vychvaluje, tvrdí, že je stoprocentně spolehlivá, což jako mamce věřím. Na druhé straně se ale setkávám až s agresí a výsměchem některých gynekologů, sotva před nimi zmíníte PPR. Horm. ant. z etických důvodů neuznávám, ale agrese a opovrhování PPR \"světa\" mě již unavuje, a je mi z toho smutno. A navíc vl. zkušenosti nemám. Tak kde je problém? Děkuji za odpověď a přeji krásné dny. 16.6.2014 12:51
Wivi, 21 let
Odpověď:
Milá Wivi, proč jsou metody PPR vysmívané, zneuctěné, opovrhované? Mám za to, že ze čtyř důvodů:
a) Lékaři se o nich většinou ve škole neučí a když, tak jen o kalendářní, která byla první a její spolehlivost nebyla moc veliká.
b) Na metodách PPR se nedá vydělat, ale hormonální antikoncepce přináší obrovské zisky - firmám i doktorům.
c) Všeobecná neúcta k životu. Společnost, ve které žijeme, pokládá dítě často až za nadbytečné, velikou zátěž a preferuje pouze užít si - sex za každou cenu a bez odpovědnosti. Potraty musí mít na lékaře, kteří je provádí, jistě velice negativní vliv - otupují jim svědomí.
d) Často jsou proti PPR předsudky i ze strany věřících lidí. To znamená, že ani věřící lidé nevydávají pořádné svědectví o PPR.
Pokud máš maminku a tatínka, kteří jsou s PPR spokojeni, chval Pána Boha. Jsou krásným příkladem, že církev je Boží a její učení není moralizování, ale pomoc člověku, aby žil kvalitně. Nenech se odradit agresí, ale uč se inteligentně o PPR hovořit. Mnoho krásného materiálu najdeš na: http://teologietela.paulinky.cz/ a na https://tob.signaly.cz/rubrika/antikoncepce-a-prirozene-planovani-rodicovstvi
Jan Balík
Otázka: Proč rozvedený křesťan nesmí chodit ke svatému přijímání? Přemýšlím nad tímto už déle a nechápu, co je na tom \"špatnýho\" Proč křesťan, který se rozvede, nesmí chodit ke sv. přijímání? Proč si nemůže najít nějakého jiného partnera? To musí žít do konce svého života sám? (samozřejmě mám na mysli střední věk, ne stáří, kdy člověk umře a jeho partner zůstane sám, to už je něco jinýho) Děkuji za vysvětlení :) 16.6.2014 12:48
Johanka, 16 let
Odpověď:
Manželství, jak o něm hovoří Ježíš, je rozhodnutí spojit svůj život s druhým, a to na celý život - až do smrti (např. Mt 5,31; 19,6; Mk 10,9; Lk 16,18). Rozvod je tedy vždy provinění proti slibu, který si snoubenci navzájem dali a to před Bohem. Manželství je uzavíráno na celý život. Muž i žena po své svatbě mají po celý život budovat svou lásku. Jsou za její prohlubování odpovědní. Pokud se tedy někdo rozvede, (často jen z citových důvodů) někdy protože se manželství proměnilo v takové vzájemné boje, že nebylo možné další soužití, manželství přesto před Bohem trvá dále. Když se lidé, kteří svou oboustrannou vinou došli až tak daleko, že se nenávidí a nemohou spolu žít, rozvedou, pak je třeba, aby už nikoho nehledali. Pokud nehledají, plní závazky k dětem a svým životem konají pokání za porušení slibu, mohou samozřejmě ke svátostem. Ale když si najdou dalšího partnera, nemohou s ním vstoupit do druhého manželství - tedy civilně ano, ale ne před Bohem v kostele. Proto je tento jejich druhý sňatek neplatný před Bohem a oni žijí neustále v rozporu s Božím řádem. Tedy pak nemohou ke svátostem. Nemohu se přece zpovídat z hříchu, pak jít domů a v hříchu pokračovat jako by se nic nedělo. Pochopitelně, i takoví mají chodit do kostela, vést své děti k víře, modlit se, číst Písmo, ale nemohou ke svátostem. Je to bolestné, viď? Musím říci, že je. Proto je tak důležité se na manželství velice dobře připravovat. Pokud se rozvedli Tvoji rodiče, je třeba jim postupně odpustit a sama se vyvarovat podobných životních osudů. Poznámka: Je jedna možnost, jak se manželé, kteří žijí v neplatném manželství a mají spolu děti a nemohou se kvůli nim rozejít, a chtějí ke svátostem, mohou zachovat. Když slíbí, že se budou k sobě chovat jako bratr a sestra, pak je možné, aby ke svátostem přistupovali. Toho jsou ale většinou schopni pouze lidé starší.
Jan Balík
Otázka: Je jóga hřích? Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je jóga hřích? 16.6.2014 12:20
Jana, 16 let
Odpověď:
Milá Jano, jóga hřích pochopitelně není. To ale neznamená, že je bezproblémová. Proč? Vznikla v prostředí, které nezná Krista. Z toho důvodu je ze začátku zajímavým cvičením, ale postupně uvádí do duchovní cesty, která vychází z úplně jiného pohledu na člověka, svět a Boha než jaký vyplývá z Bible a z toho, co nám řekl Ježíš Kristus. Proto je třeba jogínská cvičení (např. jako fyzioterapii) přijímat s velikou opatrností. Jakmile cvičitel začne kromě cviků vtahovat do komentářů a do svých proslovů nějaké názory na svět a člověka, pak je lépe taková cvičení ukončit. Řeknu to sice velice zjednodušeně, ale rozdíl v pohledu je asi tento: jóga počítá s tím, že zlo je ve své podstatě soustředěnost člověka na tělo a hmotný svět. Veškeré duchovní úsilí člověka tedy vede k překonání tělesnosti a ke spojení se s božstvem. Člověk sám svou silou pracuje na tomto konečném spojení. Člověk se soustřeďuje na sebe a svou cestu růstu. Křesťanství ukazuje nutnost spojit svůj život s Bohem a dosáhnout harmonii těla a duše, a to tím, že se člověk otevře nabídne ze strany Boha a přijme Boží sílu (milost ve křtu a svátostech), se kterou pak spolupracuje. Zlo je odmítnutí Boží lásky. Veškeré duchovní snahy (např. modlitba, ztišení) tedy vedou k dialogu s Bohem. Člověk se soustřeďuje na vztah s Bohem, který se musí projevit na vztahu lásky k druhým lidem.
Jan Balík
Otázka: Proč Bůh dopouští bolest a smrt? Mám kolem sebe ve třídě kamarády (nevěřící) a vždycky se zastávám víry a přesvědčuju je, že Bůh opravdu existuje, jenže pak se zeptají, proč tedy dopouští tolik bolesti na světě, proč malé děti umírají a podobně a jÁ jsem doslova v háji, protože nevím co odpovědět... 16.6.2014 12:13
Hanka, 15 let
Odpověď:
Proč je bolest na zemi a proč trpí nevinní (např. děti)? Na to je jediná odpověď víry: nejnevinnější byl sám Ježíš a ten smrt na kříži, bolest a utrpení přijal dobrovolně z lásky, aby dal všemu lidskému utrpení smysl. S Ježíšem se může každý trpící sjednotit - prostě si říci: moje bolest je i Tvoje, Ježíši. Bůh otec milovat nejvíce Ježíše a přesto byla jeho vůle, aby Ježíš jako člověk byl umučený a umřel. Je to tajemství velikosti Boží lásky. Avšak v Ježíšově smrti nacházíme ještě jeden rozměr a objev. Smrtí lidský život nekončí, ale začíná se nová etapa - věčnost. Ježíšovo zmrtvýchvstání je pro nás lidi nadějí, že i my budeme po své smrti žít v přátelství s Bohem. Utrpení je pro lidi temné a tajemné, ale ve víře v Ježíše nalézáme odpověď. Proto i mnoho svatých volilo raději smrt a život věčný s Bohem, než si zachránit život, ale za cenu zrady Boha.
Jak toto vysvětit spolužákům? Vede snad jen jedna cesta: nenechat se odradit neúspěchem a vyprávět jim o Ježíšovi a jeho smrti a zmrtvýchvstání. Prostě jen vyprávět Ježíšův příběh a zdůrazňovat, že jeho smrt byla opravdovou láskou, kterou Ježíš milovat nás lidi.
Když bychom hovořili o zlu ve světě např. válkách, pak lze použít i tuto myšlenku: Bůh touží po tom, aby se lidé měli rádi, odpouštěli si, byli k sobě tolerantní - tedy, aby žili v míru. Ale lidé často vůli Boží přestupují a dělají druhým zlo, tak vnikají hádky, nepřátelství i války. Mnoho utrpení ve světě je tedy důsledkem toho, že lidé neberou Boha vážně a slouží svému egoismu.
Jan Balík
Otázka: Proč je potřeba církev a kostel? Jak se dá vysvětlit někomu kdo věří v Boha, ale nepotřebuje k tomu kostel ani církev proč je dobré žít v těchto společenstvích. Děkuji 16.6.2014 12:08
123, 17 let
Odpověď:
Proč je třeba církev a kostel? Třeba takto: můžeš se sám pokřtít? Nemůžeš. Potřebuješ k tomu druhého člověka. Aha! Pán Ježíš tedy křest přikázal, ale už v tom samém je jasně zakódované, že si člověk nevystačí sám. Pán Ježíš ale také hovoří o své církvi - o společenství lidí, kteří jsou jeho přáteli. Potřebujeme lidskou rodinu? Ano. Když ji nemáme, trpíme tím. A tak i věřící, když nemá vztahy s dalšími věřícími, tím trpí; je sám a člověk potřebuje druhé. Každá dobrá lidská rodina má své radosti i bolesti, své zvyklosti a také své krásné, ale i stinné stránky. Taková je i církev. Není složena z dokonalých andělů, ale z lidí, kteří se snaží Ježíše následovat, ale nejsou dokonalí. Takže i církev má krásné, ale i stinné stránky; radosti i bolesti; ne každý člen se povede. Hříšnost lidí v církvi je často kamenem úrazu, proč někdo nechce církev přijmout. Třena se někdo setká s knězem, který je necitlivý a něčím nás naštve nebo nějaká babička řekne mladé rodině pár ostrých slov o jejich řvoucím dítěti během mše, a postižený odchází ne jen zarmoucen, ale i naštván na celou církev. Takový čověk si nevšimne, že vidí jeden osobní problém a na základě své zkušenosti zevšeobecňuje, ale přeci církev netvoří jen jeden kněz, který nejednal možná citlivě, či jedna nervózní babička. A ještě jedna důležitá poznámka: církev je ve světě prostorem, ve kterém k nám promlouvá Bůh, proto v církvi snáze nalézáme cestu a pravdu, orientaci. Kdo něvěří, ať si přečte encykliky ze začátku 20. století. Papež psal o komunismu a nacismu, ukazoval prorocky na nepravdy v těchto blížících se totalitách a lidé byli hluší. A je to i dnes. Kdo je ve světě na straně života, krásy a čistoty lidské lásky, spravedlnosti, míru? Ježíšova církev, i když se jí za to mnozí smějí.
A kostely? Jsou místem, kde se setkává společenství věřících na modlitbu. Vlastně takové kostely, jaké máme ve své podstatě nepotřebujeme, ale nějaký vhodný prostor ano. V dějinách se lidé snažili pro Boha stavět krásné umělecké stavby. Dnes se nám zdají možná moc honosné. Ale je to dědictví naší rodiny. Ono by asi bylo dosti divné, kdybychom slavili mši v nějaké neupravené, špinavé místnosti nebo se setkávali třeba v kině. Pochopitelně by to šlo, ale za normálních okolností, se snažíme, abychom žili kulturně. Těžko bude baletní soubor tančit Labutí jezero ve skladu starého papíru. Sice by to tam možná také někdy šlo, ale je normální, že se takové krásné dílo tančí v pěkném divadle.
Jan Balík
Otázka: K čemu jsou řádové sestry? Ahoj, chtěla bych se zeptat, k čemu jsou řádové sestry? Chápu poslání knězů, ale k čemu sestry? 16.6.2014 12:04
katka, 13 let
Odpověď:
Od prvních dob křesťanství někteří lidé vnímali, že je Ježíš volá k tomu, aby se vzdali běžného života (včetně vlastní rodiny) a svůj život prožívali jako radikální odpověď na Boží lásku svojí lidskou láskou. Tomu se říká, že zasvětili svůj život Bohu. Jsou to lidé, kteří nalezli jiný rozměr lásky než jak je mezi lidmi obvyklé. Kněz či řeholnice tedy na prvním místě prožívají svůj život jako odpověď na lásku Boží. Jsou tedy zamilováni do Boha. Proto je jejich úkolem být s Bohem - modlit se. Zároveň jsou ale Ježíšovi plně k dispozici. To je důvod, že mnozí z nich pracují pro druhé lidi (např. mnoho řeholníků jsou učitelé, zdravotní sestry, učí náboženství).
Kněz tedy není na prvním místě nějakým úředníkem, manažerem, správcem farnosti či obřadníkem, ale především je jeho posláním být duchovním člověkem, modlit se a lidi vést k Bohu. Řeholnice nebo muž řeholník, který není kněz, je též především tím, kdo žije svůj život jako zamilování do Krista a pak teprve také něco vykonává jako své lidské poslání.