Otázka: Mám přát druhému jen tolik, kolik přeju sobě? Pěkný večer, pane faráři mohla bych se prosím zeptat, jak je to s tím, když druhému přeju jen do té míry kolik mám já, a víc ne? Vždyť je to přeci ve shodě s přikázáním: \"Miluj bližního svého jako sebe samého.\" Třeba když se jednalo o zaměstnání v knihovně a měl ho dostat můj známý (ještě ho neměl), tak jsem mu to moc nepřála, aby to vyšlo, protože já se nemůžu uchytit, a on by se měl mít lépe než já? Ale teď, když se tam dostal, tak jsem za to na druhou stranu ráda, a chci, aby se mu tam líbilo. Proč je špatné druhému nepřát víc než mám já? Vždyť se o této věci ani Kristus nikde nezmiňuje - o závist ani dychtivost přeci nejde, když ten dotyčný \"toho\" ještě nedosáhl... Díky moc za odpověď:) 24.6.2014 08:47
Maruška, 17 let
Odpověď:
Milá Maruško, Pán Ježíš nás učí lásce, která druhým přeje dobro. To, co popisuješ, jsou naše běžné lidské myšlenky (sobecké, moc lidsky vypočítavé), které nemají moc smysl. Moje rada je toto: jakmile tě napadnou takové myšlenky, v duchu říci střelnou modlitbu: Bože, žehnej mu, žehnej jí. A je to. Co je pro druhého dobré, co je pro něj vůle Boží, to nakonec nevíme, ale žehnat (svolávat na druhého Boží dobro), to dělat máme. Nakonec nás to osvobodí od nejrůznější nelásky, závisti atd. Přát dobro druhému, to je především mu přát spásu, nebe. A zde na zemi přát mu vše to, co mu ke spáse pomůže. A ještě poznámečku. Přát někomu jen do té míry, kolik mám já? To je trochu sobecké. Pán Ježíš nás učí: "Blaženější je dávat než dostávat. Dejte a bude vám dáno!" Můžeme to říci i takto: Přejte a bude vám přáno. Kdo přeje druhým, tomu přeje i Bůh.
Jan Balík
Otázka: Co říct někomu, kdo namítá, že kdyby byl Bůh, nebyly by války a nemoci? Ahoj, mám takový problém... spoustu lidí mi říká že nechápe jak můžu věřit v Boha... odůvodňují to tím, že přece kdyby byl Bůh tak nejsou války a nemocní lidé... co jím mám na to odpovídat? díky Ada 24.6.2014 08:43
Ada, 15 let
Odpověď:
Ahoj Ado, tato otázka bývá opravdu častá. Dokonce na ni odpovídal P. Jenda Balík i do časopisu. Tak Ti jeho odpověď tlumočíme:
Proč je bolest na zemi a proč trpí nevinní (např. děti)? Na to je jediná odpověď víry: nejnevinnější byl sám Ježíš a ten smrt na kříži, bolest a utrpení přijal dobrovolně z lásky, aby dal všemu lidskému utrpení smysl. S Ježíšem se může každý trpící sjednotit - prostě si říci: moje bolest je i Tvoje, Ježíši. Bůh otec milovat nejvíce Ježíše a přesto byla jeho vůle, aby Ježíš jako člověk byl umučený a umřel. Je to tajemství velikosti Boží lásky. Avšak v Ježíšově smrti nacházíme ještě jeden rozměr a objev. Smrtí lidský život nekončí, ale začíná se nová etapa - věčnost. Ježíšovo zmrtvýchvstání je pro nás lidi nadějí, že i my budeme po své smrti žít v přátelství s Bohem. Utrpení je pro lidi temné a tajemné, ale ve víře v Ježíše nalézáme odpověď. Proto i mnoho svatých volilo raději smrt a život věčný s Bohem, než si zachránit život, ale za cenu zrady Boha. Jak toto vysvětit spolužákům? Vede snad jen jedna cesta: nenechat se odradit neúspěchem a vyprávět jim o Ježíšovi a jeho smrti a zmrtvýchvstání. Prostě jen vyprávět Ježíšův příběh a zdůrazňovat, že jeho smrt byla opravdovou láskou, kterou Ježíš milovat nás lidi. Když bychom hovořili o zlu ve světě např. válkách, pak lze použít i tuto myšlenku: Bůh touží po tom, aby se lidé měli rádi, odpouštěli si, byli k sobě tolerantní - tedy, aby žili v míru. Ale lidé často vůli Boží přestupují a dělají druhým zlo, tak vnikají hádky, nepřátelství i války. Mnoho utrpení ve světě je tedy důsledkem toho, že lidé neberou Boha vážně a slouží svému egoismu. Shrnuto: Ježíš nikdy neřekl, že přišel bolest zrušit. Nepřišel ji zrušit, přišel dát bolesti a lidskému utrpení smysl. Ať se Ti daří ve všem, co Tě čeká.
Jan Balík
Otázka: Je špatné koukat na Hru o trůny? Ahoj,myslíte,že je špatné koukat se na Hru o trůny?Díky! 24.6.2014 08:40
Míša, 16 let
Odpověď:
Ahoj Míšo, protože tento seriál sama nesleduji, zeptala jsem na názor kamarádky, která má větší přehled. Řekla toto: "Záleží na tom, kolik člověku, který seriál sleduje, je let, a co si z toho odnese. Já osobně bych to určitě doporučila až tak od 15 let. Je to sice fantasy dobře a čtivě psaná, ale je to hodně o násilí, sexu, hře bez pravidel. Jde tam o získání moci a většinou vítězí ten, kdo je lstivější, prohnanější, víc bez ohledů na druhého a většina těch, co jsou aspoň trochu dobří, velice brzo umírá. Je to rozhodně určené spíš pro dospělé. Záleží, co si z toho kdo odnáší. Pokud by to mělo někoho vést k nějakým násilnostem nebo to v něm vzbuzovat nějaké představy atd., pak je lepší se tomu vyhnout, jako každému jinému pokušení. Pokud někoho baví ten příběh, pak to podle mě může klidně sledovat, ale asi až od určité vyzrálosti." Zbytek nechám na Tvém uvážení, je dobře, že nad takovými věcmi přemýšlíš a nesleduješ něco jenom proto, že to "sledují všichni". Z redakce Ti přejeme hezký den! ***
redakce IN!
Otázka: Nejsou křty knih a zvířat proti církvi? Milá redakce, mohla bych se Vás prosím zeptat, co si myslíte o tom, když jsou nějaké křty knih, CD, zvířat v ZOO a tak? Vždyť by se měli křtít věřící lidé - nejsou ty křty knih a tak proti cirkvi? - nebo jak to vyjádřit... :) a ještě co si myslíte o tom, když je třeba někde např. na nějaké akci desatero jak se treba chovat nebo desatero naší třídy a takhle. Nevadi to, kdyz se to pouzije v tomto smyslu? Mne osobne to pripada trosku divne. Moc dekuji a do redakce preji krasny den a za Vasi praci dekuji! :) 24.6.2014 08:37
Ana, 14 let
Odpověď:
Milá Ano, křest knížky je takový termín, který označuje slavnostní prezentaci knížky. myslím si, že to není nic proti víře ani proti církvi. A s tím desaterem to také není nic špatného. V obojím případě používáme původní termíny v přenesené podobě. Protože jsme křesťané, tak je asi vhodné zbytečně tyto termíny nepoužívat právě proto, abychom dávali najevo, že znamenají ve skutečnosti něco mnohem, mnohem důležitějšího. Desatero? Proč nedělat pravidel více. :)) A se křtem? Já osobně, když nějakou knížku dávám na trh, nepoužívám slova křest, ale vždy hovořím o prezentaci.
Jan Balík
Otázka: Existují duchové? Dříve jsem si myslela že duchové neexistují, ale viděla jsem dokument na tv Noe a tam bylo o vymítání ďábla atd. na křesťanském táboře jsme si taky řikali, že je tu něco. Nevím co si mám o tom myslet. :/ nebo někdy čtu článek, jak se někomu někdo objevil a tak. :D děkuji snad to je aspoň trochu srozumitelně napsáno Děkuji za odpovědi 17.6.2014 11:01
A., 15 let
Odpověď:
Duchové existují. Kromě lidí stvořil Bůh anděle. Někteří andělé od Boha odpadli, to jsou zlí duchové. Dobří andělé nám pomáhají (anděl strážný). Zlí duchové mohou člověka pokoušet k odpadnutí od Boha, ke hříchu. Dobří andělé nám na cestě za Bohem pomáhají. Tedy svět andělů existuje. Modli se k svému andělu strážnému, pros ho o podporu a ochranu. Žij s Bohem, modli se, využívej svátosti, čtí Písmo. A pak se neboj zlého ducha. Ten nám vnuká špatné myšlenky a pokouší ke zlému. Ale kdo žije s Bohem, žije v milosti posvěcující, má kolem sebe jakoby ochrannou vrstvu, je Bohem chráněn od pokušení a má sílu pokušením, která v určité míře má každý, odolat. Dnes se často hovoří o zvláštnostech, které se stávají zcela mimořádně. Vymítání ďábla, tzv. exorcismus, ten je třeba pouze ve výjimečných případech, kdy se prokáže posedlost. V evangeliu Ježíš vyháněl zlé duchy. Je třeba si pamatovat, že svátosti (častá eucharistie a svátost smíření) působí v našem životě jako Boží energetická bomba a především tato milost Boží vyhání z našeho života zlého ducha. Dnes se setkáváme také s mnoha divnými knihami, které píší o andělech, světu andělů atd. Je to často jen slátanina a s vírou to nemá co společného. Takže nedej na ty různé zprávy z jedné či druhé strany, neboj se, ale žij intenzivně s Bohem.
Jan Balík
Otázka: Je špatně, když po sv. přijímání nic necítím? Chci se zeptat, zda je špatně, když po sv. přijímání nic necítím. 17.6.2014 10:55
Lenny, 13 let
Odpověď:
Milá Lenny, když po svatém přijímání nic necítíš, je to normální. Nemusíme vždy pociťovat přítomnost Boha. Stav, kdy se nám srdce rozzáří Boží přítomností, je spíše něčím vzácným. Proto hovoříme o tom, že věříme - na základě ujištění Pána Ježíše, že je v eucharistii on. Věříme jeho slovům, i když necítíme lidským citem.
Jan Balík
Otázka: Když vyvoláváme duchy, koho voláme? V jedne knizce jsem cetla a taky mi to rikal jeden clovek, ze kdyz lidi vyvolavaji duchy (za umyslem vyvolat nejakeho zemreleho), vyvolaji tim dabla, nikoliv dusi toho zemreleho. Ze se mrtvi lide nemohou vratit a ,,strasit\" nas tu. Jak to ale vime? Jedine, co jsem nasla v Bibli je v listu Zidum 9,27 Clovek umira jen jednou, a potom bude soud. To ale uplne nevylucuje to, ze by nemohl ,,byt mezi nami\". Kde je tedy napsane, ze nemuze? 17.6.2014 08:59
T.Z., 15 let
Odpověď:
Koho duši vyvoláme? Nevíme. A možná je to opravdu ďábel. Vyvolávání duchů je tedy více pověra, něco nejistého než něco racionálního a skutečného. Je to pro člověka nebezpečná půda pod nohama
Proč ale nesmíme vyvolávat duchy zemřelých? Především proto, že je to neúcta a nevíra v Ježíše, urážka lásky Boží. Vyvoláváním duchů zemřelých jako bychom říkali: Ježíši, moc Ti nevěřím, musím si to pojistit u někoho jiného. Ježíši, nic mi neříkáš, potřebuji se zeptat tedy někoho jiného. Rád bych věděl o budoucnosti a ty nic neříkáš, zeptám se jinde. Tato neúcta je vlastní hřích vyvolávání duchů. Vždyť Ježíš přece hovoří, i když tiše: v Písmu, v církvi, v duchovním vedení, ve zpovědi... Vyvolávání duchů je ve Starém zákoně zapovězeno. Mrtví nás nestraší, ale někdy může Bůh dovolit kontakt duší zemřelých s námi: například zjevení Panny Marie. Ale je to něco mimořádného a církev je k tomu vždy velice podezíravá.
Za duše v očistci se modlíme, k duším v nebi se modlíme (svatí). Tedy kontakt se světem zde na zemi a se světem v nebi je možný a je reálný, ale je to kontakt, který je vždy konaný v Bohu.
Jan Balík
Otázka: Proč se modlit a pořád Bohu něco připomínat? Proč se k Bohu máme modlit několik modliteb, když Jemu to přece musí stačit jednou. Ví, že to potřebujeme a ví, kdy nám to dá. Vždyť mu to nemusíme stále připomínat. Není jako maminka, kterou prosí malé dítě o zmrzlinu a maminka nakonec ustoupí... 17.6.2014 08:53
eliška, 14 let
Odpověď:
Milá eliško, ano, máš pravdu - Bůh není jako maminka, která se nechá uprosit. Ale je jako maminka, která je starostlivá a ráda naslouchá žvatlání svého dítěte. Sice vše víc dopředu, ale ráda slyší, jak si dítě o něco říká.
Modlitba je setkání s Bohem. Jde o to povídat si s ním: o svém životě, o problémech, děkovat mu, chválit ho. A také prosit.
Kdo se modlí, ten se postupně učí vnímat, že v životě není středem on sám, ale že středem všeho je Bůh, který je dobrý a plný lásky.
Jan Balík
Otázka: Proč je závist těžký hřích? Zajímalo by mě, proč patří závist k těžkým hříchům, když - každý člověk má něco jinýho (jeden má miliony na účtě; další luxusní vilu, auta; jiný mají všechno, na co si vzpomenou... a pak tu jsou lidi, kteří nemají \"nic\" - nemůžou si ani dovolit rodinnou dovolenou/výlet; nemají pořádně kde bydlet; počítají každou korunu; a když vezmeme třeba chudý v Africe, tak ty nemají vůbec nic). Proč potom patří závist mezi těžké hříchy, když je zřejmý a snad i jasný, že si lidi budou ať už v menší nebo větší míře závidět? Nebo třeba ne přímo závidět, ale bude je mrzet, že nemají/nemohou si dovolit to a tamto... Proč vlastně všichni nemůžou mít z části stejný život, když jsme na jedné planetě, z jednoho \"místa\" a tak? Asi moc přemýšlím, ale docela by mě to zajímalo, proč to tak je :) Děkuju :) 16.6.2014 15:03
miri, 15 let
Odpověď:
Pravá závist je daleko více než jak píšeš. Jedná se o to, že lze někomu nepřát Boží milost nebo mu tak nepřát majetek či štěstí, že to začne člověka tak vnitřně užírat, až se dostává do stavu, kdy by viděl toho druhého člověka rád mrtvého nebo mu s plným vědomím přeje neštěstí. To je závist, která je těžkým hříchem, protože přeje druhému těžkou újmu.
Na druhé straně by na světě měla být nějaká spravedlnost, o kterou máme usilovat. Proto se bohatší mají učit dělit s druhými. Vše, co vlastníme, není dar pro nás, ale i pro druhé. Vše, co máme navíc, ve skutečnosti patří chudším.
Mít srdce, které druhým přeje, co jim Bůh dává, být spokojen s tím, co nám osobně Bůh dává, je ta nejkrásnější svoboda na zemi. Kdo jen závidí, stává se člověkem ponurým, škaredým, ve stáří jen nadává. Kdo druhým přeje a sám je spokojen s obdarováním od Boha, ten je radostný a šťastný, ve stáří moudrý a příjemný.
Ano, máme usilovat o růst i ekonomický, ale nesmíme se oddat jen honbě za majetkem. A teď ruku na srdce: bývají lidé majetní, kteří si mohou vše dovolit, šťastnější než ti, kteří žijí skromně?
Jan Balík
Otázka: Jaký názor má církev na sexuální výchovu na školách? Dobrý den, jaký máte názor na hodiny sexuální výchovy na školách? A jak se na to dívá církev? 16.6.2014 13:58
Nikol, 16 let
Odpověď:
Milá Nikol,
obecně se dá říci, že sexuální výchova patří do výchovy prorodinné a do výchovy k etickému chování. Takové programy, které jsou schválené MŠMT existují. Problém spočívá ale v tom, že se dnes lavinovitě šíří po školách takové programy sexuální výchovy, které jsou zcestné. V čem? Oddělují sex od lásky, od početí, od rodiny; hovoří jen o bezpečném sexu atd.
Co říká církev? Má za to, že základy sexuální výchovy patří do rodiny a že rodiče mají dbát, aby na školách nebyly jejich děti vystaveny vyučování něčeho závadného. Proto by se neměla konat sexuální výchova na školách, o které by rodiče předem nevěděli. Pokud by rodiče usoudili, že to jejich dětem nepomůže, nemají děti na takové hodiny pouštět. Sama vidíš, jak je do zamotané. Myslím si, že můžeme dělat následující:
- konat kurzy pro rodiče, aby dokázali své děti v těchto věcech vychovávat,
- podpořit na školách ty programy, které jsou z křesťanského hlediska OK (např. ACET.cz, http://www.etickeforumcr.cz/, http://www.marienovakova.cz/....). Doporučuji také knihy Máš na víc a umíš v tom chodit.