Předplatné časopisu
tel.: 480 023 408-9, 775 598 604
mail: objednavky@in.cz, info.in.cz

letadlo-cup_i85.jpeg

Cestování v oblacích

Lidé cestovali od nepaměti – nejprve za potravou a na místa s lepšími podmínkami k životu, později za prací, rodinou a poznáním. Letecká doprava je pak ze všech možných způsobů jedním z nejnovějších. Jak to všechno začalo a jaká byla cesta k dnešním moderním a komfortním letadlům?

Znalec, který předběhl dobu

S nápady, jak sestrojit „létající stroj“, přišel již italský umělec a vynálezce Leonardo da Vinci. Žil ve Florencii v období renesance, které nahrávalo rozvoji vědy a techniky. A právě pod jeho rukama vznikly první návrhy jednoduchých létacích strojů. Da Vinci pečlivě zkoumal ptáky a netopýry a inspiroval se právě podobou a funkcí jejich křídel. V nákresech se také našly mechanismy podobné vrtulím, které měly stroj udržet ve vzduchu. Bohužel jeho výtvory buď nefungovaly, nebo se o jejich realizaci ani nepokusil, a zůstalo pouze u nákresů.

První v balónu? Ovce a kachna

Trvalo pěkných pár desítek let, než se prostředek vytvořený člověkem vznesl do vzduchu. Zasloužili se o to bratři Montgolfierové, dvojice francouzských vynálezců, která sestrojila papírový horkovzdušný balón. První let se uskutečnil 5. června 1783 se zajímavými pasažéry – ovcí, kohoutem a kachnou. Po úspěšném návratu se potvrdilo, že vzduch ve výšce není škodlivý, a proto se mohla 21. listopadu téhož roku na svou první vzduchoplavbu vydat i dvoučlenná lidská posádka.

Jak létat proti větru?

Ačkoli byl už samotný horkovzdušný balón velikým průlomem, skutečný převrat způsobila vzducholoď. K samotnému balónu oválného tvaru se připevnil parní stroj, elektromotor nebo spalovací motor, který umožnil vzducholoď řídit – byl tedy možný návrat i přes nepřízeň větru. Ve druhé polovině 19. století se uskutečnilo několik pokusů, ale do historie se zapsal 17. října 1900 Ferdinand von Zeppelin svým úspěšným přeletem nad Bodamským jezerem v Alpách.

20. století – století létání

Od této chvíle už objev následoval objev a vynálezce překonával vynálezce. Už o tři roky později bratři Wrightové ze Spojených států sestavili a zprovoznili první letoun. Oba byli závodní cyklisté a i jejich letadlo bylo kolem inspirované. Létání se postupně stalo populárnějším i v Evropě a také se začaly prodlužovat vzdálenosti, které bylo letadlo schopné urazit bez přistání pro palivo. V roce 1927 byl uskutečněn let z New Yorku do Paříže, tedy první přelet přes Atlantický oceán, který trval neuvěřitelných 33 a půl hodiny!

600 lidí? Žádný problém!

Během druhé světové války, která přišla za několik let, došlo k dalšímu technickému rozvoji. Bohužel byl ale využívaný velmi špatným směrem – vyráběla se totiž zejména bojová letadla a stíhačky. Až v poválečných letech byly tyto poznatky využity pro mírové účely. Letadla se začala zvětšovat, stávala se pohodlnějšími, zvětšovala se letová vzdálenost a také bezpečnost. No a jak vypadá největší dopravní letadlo dnešní doby? Je jím Airbus A380, který na svou palubu pojme až neuvěřitelných 615 cestujících! Pokud byste tímto letounem chtěly cestovat, kupte si letenku do Dubaje .

Co bude dál?

Jak se zdá, konstruktéři se budou nadále snažit letecké cestování zpříjemnit a zefektivnit. Veliký boom v posledních letech zažívají také drony, tedy menší bezpilotní letouny. Populární jsou jak mezi amatérskými technickými nadšenci, tak mezi fotografy a filmaři, kteří tak mohou dosahovat překrásných záběrů. A kdo ví, možná nám drony časem začnou doručovat i poštu – ve Švýcarsku už probíhal zkušební provoz :).

Iva

 

Článek vznikl pro potřebu IN! a je chráněn autorskými právy. Lze jej uveřejnit jen se souhlasem redakce.


 

Autor fotografie:  zinaidasopina Adobe Stock


Sdílet na:

 
 
 

Vydavatelství IN s.r.o.
Horní náměstí 12, 466 01 Jablonec nad Nisou

objednávky:
tel.: 480 023 408-9, 775 598 604
mail: objednavky@in.cz

redakce:
Purkyňova 5, 772 00 Olomouc

tel.: 775 598 603
mail: redakce@in.cz