Nejvyšším cukrářským uměním je vyrobit exkluzivní dort. Jak se ukázalo, pro děti z mateřské školy to není vůbec žádný problém. Se samozřejmostí vám nejen řeknou, jak udělat takovou dobrotu, ale také vám poradí, jak se zachovat v náročné životní situaci.
Zašli jsme za předškolními dětmi do jedné mateřské školy, aby nám prozradily několik tipů na upečení dortu. Nechte se inspirovat kulinářskými fígly malých cukrářů.
- Udělá se těsto, do kterého se musí dát oříšky a maso, teda máslo :). Těsto se vyválí, potom se ozdobí. Na vrch se dá broskvička, ozdobí se jahodovou náplní a dá se do trouby. (Jirka, 6 let)
- Vyválí se těsto válečkem, ale ještě předtím by jsem dal mouku na linku, pak by jsem to dal do trouby, aby těsto napuklo. Pak to poliju čokoládou a nakonec to třeba nazdobím šlehačkou. (Adam, 6 let)
- Dorty se berou v obchodě. To je jasný. (Míša, 6 let)
- Třeba čokoládový se dělá tak, že se namíchá těsto a dá se do trouby. Potom se pod to i nad to dá čokoláda. Když chcete dort s mašinkou, tak musíte nahoře udělat koleje a na ně pak dát mašinku. Pak ho ještě dozdobíte marcipánem nebo barvičkami na perníčky. Když pak slavíte narozeniny, tak tam musíte dát svíčky, třeba dvě. (Adámek, 5 let)
- Jak se dělá dort, nevím. Jo, ale vím, jak se dělá karamel. Takže cukr dáte na pánev a tu pánev dáte na sporák, který nastavíte tak na dvacet. To se začne zahřívat, musí se to pořád míchat. Po pěti hodinách se tam nalije horká voda – aspoň trochu. Potom zase mícháte, potom zase přilijete vodu a nakonec se tam dá tuk a z toho se stane karamel. Pak se to nalije do nějaké misky a máte to. (Janička, 6 let)
- Nejdřív by sem vzal talíř, pak by sem z těsta udělat takovou hlaďoučkou bábovku, na ni by sem udělal ještě jednu malou kostkovanou, a na ni by sem dal ještě jednu nejmenší. Pak by sem ho takhle ozdobil šlehačkou (pozn. red. Tomášek předvádí jak by dort ozdobil – krouží rukou jako vrtulí). Nakonec by sem dort ještě ozdobil jahodama a nahoru dal jednu nebo dvě svíčky. (Tomášek, 5 let)
- Já by jsem dal na stůl tácek, ale na rozdíl od Toma, by jsem těch pater udělal pět nebo šest. Nahoru by jsem zapíchnul svíčku a kolem toho dal čokoládu a na tu čokoládu šlehačku. Do těsta by jsem dal jahody, rajčátka, okurek, banány a mandarinku. (Ondra, 5 let)
- Nejprve by jsem se zeptal kuchaře, ten ví všechno o jídle. Když by jsem neměl po ruce kuchaře, vyrobil by jsem robota a ten by to za mě udělal. Chííí! (Péťa, 5 let)
- Já bych udělala těsto z marcipánu a ze šlehačky a jahod a čokolády. Pak bych těsto ukrojila a rozdělila se. (Barunka, 5 let)
- Dort se dělá normálně. Koupí se v obchodě takový alespoň dva plátky. První pokrok: ten plátek se dá třeba na tácek. Na plátek se dá šlehačka a lentilky a doprostřed zřídka jahody. Nakonec se to přikryje druhým plátkem. Na něj se dá zmrzlina a podle toho, co má kdo nejraději, se to vyzdobí všelijakýma dobrůtkama. A to se ani péct nemusí:)! (Petra, 6 let)
Nakonec jsme se dětí zeptali, co by měl dělat dospělý člověk, když si neví rady...
Tady jsou nejzajímavější tipy:
- Dospělý člověk si musí vždycky věřit. Když si v nějaké věci nevěří, tak by to měl říct někomu – mamce, taťkovi nebo staršímu bratříčkovi.
- Zeptá se někoho jiného, třeba svého partnera.
- Mohl by se zeptat dětí, jestli to ví.
- Když si dospělý neví rady, měl by začít pracovat. Měl by třeba postavit byt pro nějaké lidi, nebo by mohl být doktorem, to už by si věděl rady.
- Zeptá se třeba policajtů a oni mu poradí. Když mu neporadí policajti, tak by měl jít za kamarádem, jestli to ví.
- Musí se zeptat někoho jiného, třeba jiných rodičů nebo dětí.
- Já bych tomu člověku dala obklad.
Radka (časopis IN!dívčí svět)
Článek vznikl pro potřebu IN! a je chráněn autorskými právy. Lze jej uveřejnit jen se souhlasem redakce.
Autor fotografie: godfer DPC