Předplatné časopisu
tel.: 480 023 408-9, 775 598 604
mail: objednavky@in.cz, info.in.cz

holka-s-tuzkou-pod-nosem-uft_i24.jpg
INfo z redakce

Zápisník redakce: Jak být produktivní (nejen) v karanténě

Stav nouze a karanténa nám všem tak trochu nabouraly plány. Do školy se nechodí a donutit se k učení nebo nějaké jiné aktivitě je občas hrozně těžké. Tahle situace úplně vybízí k ponocování, vstávání v poledne a koukání do mobilu a na seriály. Než se člověk naděje, den je pryč... Mám tu pro vás pár tipů, jak zvýšit svoji produktivitu, nenechávat úkoly na poslední chvíli a nezbláznit se z nich. :)

Vytvoř si rozvrh nebo To do list

Je to úplná banalita, ale opravdu pomáhá, když si naplánuješ, co budeš druhý den (nebo klidně celý týden) dělat. Vyhneš se tak tomu, že budeš sedět a nevědět, čím začít dřív. Ani se ti úkoly nebudou hromadit a nebudeš je psát na poslední chvíli těsně před odevzdáním. Ideální je začít hned ráno něčím, co tě moc nebaví, ať to máš hotové a pořád to neodkládáš, a potom se pustit do těch oblíbenějších předmětů. Pak už si stačí hotové úkoly odškrtávat a mít radost z toho, že se ti daří být produktivní. Nezapomeň při vytváření rozpisu zařadit odpočinek, trávení času s rodinou a nějakou tu pomoc doma.

 

Nařiď si budík

Jo, představa vstávání s budíkem, když je vlastně volno, zní opravdu hrozně. Není proto nutné vstávat v šest ráno, jako když běháš na autobus do školy. Ale stejně si ten budík nastav podle toho, jak ti to bude vyhovovat. Mezi sedmou a osmou by to mohlo být tak akorát. Předejdeš tak tomu, že prospíš celé dopoledne. Zároveň to pro tebe nebude tak kruté, až zase budeš muset vstávat brzy do školy. Za sebe také doporučuju začít den aspoň krátkou rozcvičkou, protože teď toho pohybu moc není. Kromě toho se snaž chodit spát v rozumnou dobu, ať se nenaučíš ponocovat a zvládneš ráno vstát a pustit se do všech úkolů.

 

Udělej si pracovní prostor

V běžném režimu asi u psacího stolu napíšeš jenom úkoly a rychle pryč. Teď u něj ale musíš trávit víc času. Ukliď si na něm, srovnej si věci a dej pryč to, co by tě mohlo rozptylovat od učení. Zároveň si ale vytvoř hezké prostředí, ve kterém se ti bude dobře pracovat a budeš tam chtít trávit čas. Můžeš si třeba vyzdobit seznam úkolů a vytisknout fotku se svojí spolužačkou, ať jste si na blízku aspoň takhle.

 

Odpočinek je taky důležitý

Najdi si během dne čas na to, co tě baví a dělá ti radost. Je to důležité pro tvoji psychickou pohodu a mozek si od toho neustálého učení taky musí odpočinout. Zkus čtení, poslech hudby (hodně umělců vysílá živé koncerty na sociálních sítích), nějaké vyrábění, kreslení, videochat s kamarádkou. Pokud to zrovna situace umožní (jaká jsou aktuální nařízení najdeš na oficiálních stránkách ministerstva https://koronavirus.mzcr.cz.), vyraz alespoň na chvíli vzorně s rouškou ven. Když už musíš čas trávit doma a nikam se nedostaneš, často větrej, ať tam máš čerstvý vzduch.

 

Na co jindy není čas

V těchto dnech odpadly všechny kroužky a spousta dalších aktivit. I když je to na jednu stranu škoda, ber to pozitivně, protože teď máš nejspíš nějaký ten volný čas navíc. Zkus ho smysluplně využít na to, k čemu se normálně nedostaneš a dá se to dělat z domu. Může to být čtení, procvičování angličtiny, učení se nového cizího jazyka, kreslení a malování... Zařaď si to do svého programu třeba na večer jako odpočinek. Bude to čas využitý mnohem lépe než brouzdání po internetu. Teď je taky skvělá příležitost pustit se do úklidu pokoje nebo vytřídění šatníku. A třeba i na přerovnání nábytku, ať se ti v pokoji líbí, když tam musíš trávit tolik času :)

 

P.S.: Pro všechny je tohle období poněkud náročné. Nejspíš jsi nikdy nebyla tak dlouho zavřená s rodiči a sourozenci v omezeném prostoru bez možnosti na pár hodin vypadnou aspoň do školy. Buď proto trpělivá, ohleduplná a případné konfliktní situace řeš v klidu. Snažte se spolu komunikovat, pomáhat si, bavit se o tom, co prožíváte a hledat způsoby a kompromisy, jak spolu vycházet ke spokojenosti všech a mít doma pohodu, ve které se přece jen pracuje lépe. Taky tenhle čas využijte ke společným aktivitám, třeba ke sledování filmu, povídání, modlitbě nebo čtení Bible.

Hodně sil a hlavně zdraví přeje redaktorka Martina

 

Článek vznikl pro potřebu IN! a je chráněn autorskými právy. Lze jej uveřejnit jen se souhlasem redakce.

 

Autor fotografie:  Stillkost DPC


Sdílet na:

 
 
 

Vydavatelství IN s.r.o.
Horní náměstí 12, 466 01 Jablonec nad Nisou

objednávky:
tel.: 480 023 408-9, 775 598 604
mail: objednavky@in.cz

redakce:
Purkyňova 5, 772 00 Olomouc

tel.: 775 598 603
mail: redakce@in.cz