Jsem už stará. Došlo mi to, když jsem teď o víkendu byla na třídním srazu, kdy jsme už začali říkat: „To bylo… Tyjo, to bylo před deseti lety!“
Před deseti lety se totiž na vsetínském gymplu objevila nová třída vyděšených primánků. Takové nesmělé děti vyjukané z nového prostředí (i když jsme si samozřejmě připadali strašně dospěle a štvalo nás, že se nám všichni posmívají, že jsme nejmladší). Jak jsme spolu rostli a následující primáni nám přišli menší a menší, stala se z nás skvělá třída, která se ani nepohádala do krve, když řešila tablo a stužky. Byli jsme totiž vycvičení plánováním vícedenních výletů (pardon, exkurzí). Náš třídní nám zajistil povolení od vedení, na nás byl zbytek. A touha po pěti dnech na kole sdružuje, učí komunikovat a hledat kompromisy.
A co dalšího mě gympl naučil?
Tady je dalších deset věcí, které jsem si odnesla do života:
- Že známky nejsou důležité, spíš to, co mám v hlavě a jak to umím použít (třeba když jsem dokonale chápala logaritmické rovnice, v hodinách bez problému počítala… a z písemky jsem měla za pět).
- Že co si nevyběhám a nepozjišťuju, to nevím (dodneška si vzpomínám, jak jsem musela lítat po celé škole kvůli nefungujícímu čipu… v primě, kdy jsem byla ráda, že vůbec trefím od skříňky ke třídě… a kdy jsem měla ještě větší strach, než mám dneska, z hovorů s cizími lidmi :D).
- Že o obědové přestávce se dá stihnout spoustu věcí… pokecat, naučit se na písemku, skočit do města pro něco, co jsme měli mít na odpoledne a já to samozřejmě zapomněla a znova pokecat.
- I po probuzení o půlnoci vyjmenovat třídy obojživelníků, organely živočišné a rostlinné buňky a Mohsovu stupnici tvrdosti (minimálně kdyby nás probudil náš učitel biologie… což se klidně mohlo stát, protože jako tělocvikář s námi jezdil na lyžáky a vodáky).
- Psát si „přes odrážky pod sebe,“ jak nám nezapomněla nikdy zdůraznit naše češtinářka a třídní mamka (to je někdo, kdo nikdy nebyl třídní učitel, ale o třídu se stará jako o vlastní a oznamuje ty životně důležité věci, na které třídní zapomíná. Jakože třeba jdeme do kina.). Teď, když si mám psát poznámky sama, se to moc hodí.
- Být kreativní při psaní písemek a zkoušení. Ne vždycky se moje kreativita setkala s úspěchem („Ty příklady by zvládla spočítat i průměrná opice. Takže kdyby si NĚKDO, že, slečno Vašků, nepsal do písemky básničky místo počítání, i ta známka by vypadala jinak.“), ale zato dneska jsem schopná u zkoušky vařit z vody a přitom se tvářit, jakože jsem snědla všechnu moudrost světa.
- Že co nejde spravit lepící páskou, nikdy nefungovalo.
- Že brambora bez brambory je škrabka. (A to je nejrevolučnější zjištění, které jsem si odnesla z matiky…)
- Chovat se nenápadně. Hlavně, když jsme seděli v divadle a pár řad od nás směrem dozadu seděl idol jedné mojí spolužačky a my ho potřebovaly vidět. („Musíme nenápadně! Nejdřív já, pak ty a ty. A pak všichni dohromady!“)
- A na závěr moudro největší: Pes, který nemá zuby, nekouše.
redaktorka Bětka
Článek vznikl pro potřebu IN! a je chráněn autorskými právy. Lze jej uveřejnit jen se souhlasem redakce.
Autor fotografie: Zbyněk Pavienský